Gletsjers en fjorden - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Marcel en Janny B - WaarBenJij.nu Gletsjers en fjorden - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Marcel en Janny B - WaarBenJij.nu

Gletsjers en fjorden

Door: Marcel en Janny

Blijf op de hoogte en volg Marcel en Janny

06 April 2017 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Daar zijn we weer

Dit bericht komt uit Te Anau, momenteel één van de weinige droge stukjes in NZ. Terwijl half NZ onder water staat door de enorme regens die weer het gevolg zijn van de staart van Debbie(de orkaan) die over het land gaat, zitten we in de zuidwest punt van het Zuidereiland heerlijk droog en zelfs in de zon.
We waren de vorige keer geeindigd in Franz Jozef in de regen. De volgende ochtend was het al een beetje opgeknapt en scheen s'morgens zelfs het zonnetje. We zijn s'morgens eerst even naar Fox gereden, een plaatsje 25 km verderop waarvanddan we een helikoptervlucht naar de gletsjer wilden boeken. We hadden gehoord in ons vorige motel dat er hier een gozer met een caravan stond die de vluchten voor de helft van het geld deed. Natuurlijk stond hij er niet, dus maar weer terug gereden naar Franz Jozef waar we een tocht zijn gaan lopen naar de onderkant van de gletsjer.we begonnen met een zonnetje maar hoe dichter we bij de gletsjer kwamen hoe slechter het weer werd. Toen we aan het einde van het pad waren regende het en zagen we de sneeuw amper nog. Op de terug weg werd het weer redelijk droog.
De volgende ochtend zijn we vroeg vetrokken naar Fox vanwaar we de helivlucht wilden maken. Het kon ook vanuit Franz Jozef maar wij dachten dan zijn we vast weer een stukje verder. Dus aangekomen in Fox waar die gast met die caravan natuurlijk weer niet stond hebben we een vlucht geboekt. We konden s'middags om één uur vertrekken. Dertig minuten met een landing boven op de glestjer. Aangezien hat pas half elf was moesten we even wachten tot half één en dan konden we inchecken en wisten ze zeker dat er gevlogen kon worden. Dus toen het tijd was gingen we naar het boekingskantoortje waar we ook nog moesten betalen. Dus zoals steeds betalen met de creditcard. Al bijna zes weken betalen we alles op deze manier. HELAAS, dit keer werd hij niet geaccepteerd. Nog een keer geprobeerd, weer niet gelukt. Nog één keer, nee hoor, we konden er niet mee betalen. Nou is er in ieder gehucht in NZ zowat op iedere hoek een geld automaat maar niet in Fox. Janny bleef kalm maar ik heb even gevloekt. We konden terug naar Franz Jozef, daar was wel een geldautomaat. En ze konden ons boeken op een vlucht om drie uur vanuit Franz Jozef. Achteraf bleek dat die hetzelfde was als vanuit Fox, zelfde lokatie een landing op de sneeuw. Dus geld gepind en een vlucht gemaakt. En het was al het gekloot meer dan waard, echt SUPERGAAF!!!
We zijn maar weer terug gegaan naar het motel waar we die zelfde morgen waren vertrokken en hebben daar nog maar een nacht geboekt. Ook meteen op internet gekeken wat het probleem met de creditcard was. We zaten aan de limiet. Nooit aan gedacht en nooit naar gekeken. Dus snel geld overgemaakt en nu kunnen we hem weer gebruiken. PFFF, opluchting.
De dag daarop verder naar het zuiden naar Haast en vandaar verlieten we de kust en moesten we weer richting het binnenland. We sliepen in Wanaka. Top 10 Hollidaypark. Vandaar doorgereden naar Te Anau waar we een heerlijk motel hebben, zeer ruim en daar hebben we vandaag een boottocht in de Doubtfull Sound gemaakt, prachtig. De Doubtfull Sound is één van de fjorden in het zuidwesten, een echte wildernis.
Eerst moesten we met een veerboot het Manapourimeer over wat al een mooie tocht was. Daarna 50 minuten met een bus over de bergpas en daarna op de boot een tocht van 3 uur door de fjord. Echt schitterende natuur tot aan de Tasmanzee en weer terug.
Daarna moesten we met de bus weer de bergpas over, hoogste punt was 670m boven zeeniveau. Toen we bijna boven waren stond er een bus half van de weg af tegen een paar bomen geleund. Die was van de weg afgegleden, waarschijnlijk tijdens het passeren van een tegenligger. Wij waren erg blij dat wij niet in die bus zaten. Die mensen moeten wel heel erg bang geweest zijn als ze vlak daarvoor de enorme afgronden gezien hadden. Toen we weer terug in Te Anau waren zijn we nog even naar de bioscoop geweest waar een film werd gedraaid met de mooiste opnamen van het hele gebied, Fiordland, veelal vanuit een helikopter gefilmd. Duurde maar een half uur maar erg mooi.
Nu zitten we weer lekker op onze kamer en gaan we bedenken waar we morgen naar toe gaan.

Dus word vervolgd,
Groetjes

• 06 April 2017 - 14:03

Ada Allart- Van Thiel:

Wat een spannende verhalen en wat een leuke foto's.
    Marie-anne en Joop vroegen nog naar jullie.
    Ik heb dit laatste reisverslag van 6 april gekopieerd en naar hun gemaild.
    Zijn ze ook een beetje op de hoogte van jullie reis.
    Veel plezier samen en ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

Groetjes Ada

• 06 April 2017 - 21:43

Harry:

Gaaf hoor op die gletsjers! In een ver verleden heb ik er ook op gewandeld. Van boven af moet dat geweldig zijn. Inmiddels is hier de zomer al begonnen en daarmee het werk. V/h weekend de Peereboom op de kant en lekker klussen! Ik weet wel wat ik liever zou doen..
    Enjoy lieve mensen! Groetjes Harry.

• 07 April 2017 - 09:22

Elfriede:

Gaaf jongens zo'n helikoptervlucht, lijkt me geweldig om de gletsjers vanuit de lucht te zien. geweldig om meer te mogen maken. en ja dat heb je zo met een creditcard.... zit een limiet op, maar komt vanzelf weer goed, nou ja vanzelf.... beetje heen en weer rijden en pinnen en je kan weer van alles doen. balen dat het steeds nat is, maar als het bloedheet is doe je al deze dingen niet, lig je meer voor pampus op een bedje. wat een ruige natuur, zo mooi.
    genieten jullie nog maar even.
    friedje

• 11 April 2017 - 05:50

Anneke:

Genieten, genieten en genieten! Heerlijk hoor en lekker in je korte broek en t-shirt in de sneeuw Mar!
    Niet lang meer te gaan nu. xx